اخبار

دسترسی به آموزش ، پیشگیری ، مراقبت و درمان ایدز حق هر انسان است .

دسترسی به آموزش ، پیشگیری ، مراقبت و درمان ایدز حق هر انسان است .
دسترسی به آموزش ، پیشگیری ، مراقبت و درمان ایدز حق هر انسان است .
با آنکه تنها سه دهه از شناخت بیماری ایدز می گذرد ، حدود 40 میلیون نفر با ابتلا به این ویروس زندگی می کنند و حدود 30میلیون نفر از این بیماری جان باخته اند . فقدان دسترسی به آموش و خدمات پیشگیری یکی از عوامل اصلی گسترش ای بیماری است . برای کاهش روند ابتلا به ایدز باید همه افراد را از حق دسترسی به اطلاعات صحیح ، پیشگیری و درمان بهره مند سازیم .
ایدز چیست ؟ ایدز بیماری است که توسط ویروس به نام اچ آی وی منتقل می شود . این ویروس به تدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف می کند بطوری که فرد به انواع عفونتها و سرطانها مبتلا شده ، در نهایت منجر به مرگ می شود .
ویروس اچ آی وی چگونه وارد بدن می شود ؟تماس جنسی با فرد مبتلا بدون استفاده از کاندوم ، استفاده مشترک از وسایل تزریق و یا سایر ابزار تیز و برنده مثل تیغ و سوزن خالکوبی ، انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده ، از مادر مبتلا در طی حاملگی ، زایمان و شیردهی
شایعترین راه ابتلا به اچ آی وی در جهان تماس جنسی نا مطمئن و در ایران استفاده مشترک از وسایل تزریق در بین مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی است .
مصرف مواد مخدر ، الکل ، اکستاسی ( قرص X ) و ... قدرت تصمیم گیری فرد را برای پرهیز از رابطه جنسی حفاظت نشده مختل می کند .
از کجا بدانیم مبتلا شده ایم یا نه ؟ابتلا به ویروس مولد ایدز فقط از طریق آزمایش خون مشخص می شود . از زمانی که ویروس وارد بدن فرد شده تا زمانی که در آزمایش خون مشاهده گردد ممکن است چند ماه طول بکشد . بهتر است قبل از انجام آزمایش با یک مشاور صحبت شود .
اگر از ابتلای خود یا همسر خود به اچ آی وی نگران هستیم می توانیم به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری مراجعه کنیم . در این مراکز علاوه بر آموزش ، مشاوره و ارائه وسایل پیشگیری ، آزمایش اچ آی وی به صورت رایگان با حفظ رازداری انجام شده و افراد مبتلا یا بیمار تحت مراقبت و درمان قرار می گیرند . ( آدرس مرکز مشاوره شهرستان قصرشیرین : بلوار راه کربلا مرکز بهداشت شهرستان قصرشیرین واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریها )
آیا ایدز درمان دارد ؟در حال حاضر درمان قطعی که ویروس را از بین ببرد وجود ندارد . درمان های موجود می توانند طول عمر بیمار را افزایش داده ، کیفیت زندگی را بهتر کند .
چگونه خود را در برار ابتلا به اچ آی وی محافظت کنیم ؟ خویشتن داری در زمان تجرد ، وفاداری به همسر ، پرهیز از مصرف مواد مخدر یا محرک ، پرهیز از مصرف تزریقی مواد مخدر ، عدم استفاده از وسایل تیز و برنده مثل تیغ اصلاح ، سوزن خالکوبی ، وسایل تزریق و ... به صورت مشترک
با مشارکت در اطلاع رسانی ، گسترش خدمات پیشگیری و درمان ، پرهیز از انگ و تبعیض ، همه را از این حق بهره مند سازیم .
ایدز                                         
 
 
 
 
هفته آموزش و اطلاع رسانی ایدز در قصرشیرین
همزمان با روز جهانی ایدز و هفته اطلاع رسانی و آموزش این بیماری ، مرکز بهداشت شهرستان قصرشیرین برنامه های به شرح ذیل به اجرا در آورد :
 
*    تشکیل جلسه هماهنگی با کلیه واحدهای ستادی مرکز بهداشت
*     هماهنگی با خانه های بهداشت شهرستان در خصوص آموزش روستائیان
*     آموزش در مدارس با هماهنگی آموزش و پرورش
*     بیان موضوع در خطبه های نماز جمعه شهرستان
*     هماهنگی با ادارات در خصوص درج پیام بهداشتی در قبوض آب و برق
*    درج مقاله در روزنامه های محلی
*   برپایی چادر اطلاع رسانی و آموزش ایدز
*     برپایی پیاده روی و مسابقه ورزشی به همین مناسبت
*     آموزش رابطین بهداشتی ادارات شهرستان و یاوران بسیجی
 ایدز1
 
 
۲۳ آذر ۱۳۸۹ ۰۹:۵۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید