اخبار

همه ما همواره در فکر کمک به هم نوع خود بسر برده ومیبریم ودرتلاش هستیم تا به هر شکل ممکن با برطرف کردن نیاز دیگران، شادی را به چهره خسته ونیازمندشان باز گردانیم اهدای خون یکی از این شیوه های پسندیده است

دکتر هدایت اله نوری در گفتگو با الوند خبر اظهار داشت: اهدای خون،پیش از آنکه حرکتی انسان دوستانه وباهدف بازگرداندن زندگی به نیازمندان باشد گام مهمی برا ی حفظ سلامتی فرد اهداکننده میباشد. پیش از اهدای خون،میزان فشارخون،ضربان قلب،میزان هماتوکریت خون بررسی شده وسپس اجازه اهدای خون داده میشود،و با انجام آزمایشاتی بر روی خون اهدا کننده، آنان را از وجود بیماری ها،آگاه می سازد.

33323

وی افزود: محققین با آزمایشات متعدد و تحقیق بر روی 6500 فرد بالای 50 سال که مرتب خون اهدا میکردند،دریافتند یکی از  دلایل اصلی سلامت اینان،  تعادل میزان آهن خون افراد،بوده است .و همچنین افراد غیر سیگاری که مرتب خون اهدا می کنند در شرایط مشابه،30 درصد کمتر از همسالان خودبه بیماری های قلبی عروقی ،مبتلا  می شوند.

رئیس شبکه بهداشت قصرشیرین تصریح کرد: مردم  با اهدای خون ، عدم سیگار کشیدن، ورزش ، عدم استرس و تغذیه مناسب می توانند سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کنند.

وی با اشاره به تاسیس سازمان انتقال خون در سال 53 و نام گذاری روز نهم مرداد ماه هرسال،با نام روز انتقال خون (هفته انتقال خون 7 تا 13 مردادماه) افزود: اهدای خون در جهان برای اولین بار توسط یک دانشمند در اواسط قرن هفدهم میلادی،صورت گرفت که با اهدای خون خود به یک بیمار، گام بلندی دررفع نیاز حیاتی یک همنوع برداشت وحرکتی شد، برای برنامه ریزی بر روی ماده ای حیاتی که می تواند جان هزاران نفر را نجات دهد.

وی افزود: سازمان انتقال خون به هیچ وجه از افراد معتاد به مواد تزریقی خون نمی گیرند زیرا ممکن است این افراد مبتلا به بیماری های هپاتیت و اچ آی وی(ایدز) باشند و بیماری آنان در دوره پنجره قرار داشته باشد که تا یک سال پس از این دوره آزمایشات،بعضا نمی تواند این بیماری ها را مشخص کند.

دکتر نوری افزود: توصیه می شود افراد قبل و بعد از اهدای خون آب و مایعات کافی بنوشند تا از کمبود مایعات بدن آنان جلوگیری شود و همچنین تا 12 ساعت از فعالیت های سنگین(دویدن ،بلند گردن اشیاء سنگین و...) خودداری کنند و ناحیه خون گیری را که معمولا دست افراد است نشویند و از ضربه زدن به آن خودداری کنند.

وی تاکید کرد: افراد دیابتی  تحت درمان با انسولین ،مبتلایان به بیماری صرع ،بیماریهای دریچه ای قلب وگرفتگی عروق قلبی،از اهدای خون،معاف هستند و افرادی که عمل جراحی می شوند و یا خال کوبی کرده اند باید تا یک سال از اهدای خون،خودداری کنند.

بیماران مبتلا به آسم ،عقب ماندگی ذهنی،سرطان وبیماری های خود ایمنی نباید خون اهدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به صنعتی و ماشینی شدن زندگی مردم و افزایش تصادفات، روز به روز نیاز به اهدای خون در جامعه بیشتر می شود زیرا که خون جز محدود موادی است که هیچ گونه جایگزینی ندارد و نمی توان آن را به مدت طولانی نگهداری کرد.

وی افزود: خون سالم می تواند جان هزاران شخص نیازمند را نجات دهد اما افرادی می توانند خون اهدا کنند که بین سنین 17 تا 65 سال ، دارای فشار خون متعادل و حداقل وزن 50 کیلوگرم باشند ونیز  مبتلا به بیماری های عفونی نباشند و همچنین از آخرین زمان اهدای خون آنان بیش از 56 روز، گذشته باشد.

دکتر نوری: به روش سنتی  حجامت اشاره نمود و افزود: در این روش ناحیه ای از بدن بیمار را تیغ می زنند و توسط فنجانی خون وریدی را از بدن فرد خارج می کنند که اگر شرایط استریل را رعایت نکنندمیتواند موجب بیماری در فرد شود.

وی افزود: بر خلاف حجامت سنتی،خون گیری،در پایگاه های انتقال خون به شکل استریل و با رعایت نکات ایمنی انجام میگیرد که حجم خون خارج شده از بدن فرد مشخص است .بعد از  آزمایشات و اطمینان از سالم بودن خون اهدا شده ، خون سالم اهدا شده می تواند جان سه بیمار نیازمند به خون ،وفرآورده های خونی(گلبول قرمز،پلاسما وپلاکت)را نجات دهد.

دکتر نوری در پایان تاکید نمودند،همواره نیاز به اهدا خون وجود دارد،خصوصا در فصل تابستان که فصل خاموشی و ریسک اهدای خون میباشد.خاموشی از آن جهت که شاید تعداد اندکی به اهدای خون تمایل دارند وریسک نیز به دلیل گرمای هوا وافزایش میزان تصادفات جاده ای(بدلیل افزایش سفرهای تابستانی)،لذابیش از هر فصل دیگری با کمبود ذخیره خون مواجه هستیم ونیازمند یاری همشهریان عزیز در امر خداپسندانه اهدای خون، هستیم./.


۱۲ اَمرداد ۱۳۹۲ ۱۷:۱۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید