اخبار

فتح مرتفع ترین قلل بکر استان های بوشهر وهرمزگان توسط گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

فتح مرتفع ترین قلل بکر استان های بوشهر وهرمزگان توسط گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
برنامه بعدی در صورت مساعد بودن وضعیت جوی هوا ،سنگ نوردی می باشد.
بدیهی است اطلاعات مرتبط با برگزاری تمرین فوق از طریق گروه ارتباطی اعلام می گردد.

قله پازنان

در منتهی‌الیه جنوبی رشته‌کوه زاگرس، کوهستان‌هایی سرسخت و صخره‌ای وجود دارند که با وجود ارتفاع کم دست‌یافتن به آنها کاری سهل و آسان نیست. یکی از آنها کوه «بِیرَمی» در شمال شهرستان خورموج است. این کوهستان صخره‌ای به شکل خط‌الرأسی است که چندین قله به ارتفاع تقریبی ۱۵۰۰ تا ۱۹۷۰ متر را در خود جای داده و در میان آنها قله «پازنان» بلندترین و به نوعی بام استان بوشهر لقب گرفته است. این کوه در گروه کوه های خشک با شیب زیاد از نوع سنگی قراردارد که به ندرت درآن خاک قابل مشاهده است

کوه بیرمی به معنی گله بدون چوپان ،پازنان به معنی گوزن نر کوهی است .

 --------

 کوه هماگ  

کوهستان هُماگ از رشته کوه های زاگرس جنوبی در شمال شهرستان بندر عباس و قسمت جنوبی شهرستان حاجی آباد قرارگرفته است وقله تشگر (tashger) به ارتفاع 3267 متر از سطح دریا بلند ترین قله ی هماگ می باشد.

کوهستان هماگ از غرب به روستای سیرمند،  از شرق به روستای هماگ،  از شمال به روستای شمیل ‌‍، جائین ، فارغان و بخوان و از جنوب به روستاهای تل گردو، سیاهو، درگز، زاکین و تل سورو محدود میشود.

 گزارش برنامه :

با احترام، برابر هماهنگی بعمل آمده آقایان کوهنورد داوطلب به اسامی پٌردلی ،منتظریانی ،لرستانی ،دبیری ،خزایی و دوست مرادی اول وقت صبح روز جمعه تاریخ 1397/10/07 بوسیله مینی بوس دانشگاه به رانندگی آقایان محمودی و صیدی از ساختمان دانشگاه به سمت سه راهی اسلام آبادغرب حرکت نمودند و از آن جاده مسیر را بطرف جنوب غربی کشور عزیزمان ادامه دادیم تا به شهرستان اهرم استان بوشهر رسیدیم

از اتوبان اهرم به طرف منطقه خاییز رفتیم. روستای خوش آب و هوای خاییز در جنوب شرق شهر اهرم، مرکز شهرستان تنگستان، بین دو کوه بیرمی و کوه سرخ قرار دارد.
 از آنجا به سمت دامنه شمالی کوه بیرمی منطقه خاییز روستای گشی رفتیم .ترکیب نخلستان های منطقه و کوه جلوه خاص و زیبایی به منطقه داده بود.

اول مسیر از تنگه گشی در میان درختان نخل و جویبار روان عبور کردیم.

سکوت و تاریکی شب  جلوه و آرامش خاصی داشت، سپس به مسیر سنگلاخی دره یعنی چشمه تنگ روان رسیدیم که ابتدای مسیر صعود به شمار می آید ارتفاع اولیه ۳۷۰ متر می باشد. شروع ارتفاع، شیب دامنه کوه  کمی تند و ریزشی است. در آن حوالی ، درختچه های زیبای بادام چشم نوازی می کرد.

کوه دارای هفت خان (پله) می باشد. خان ها به صورت پلکانی در امتداد هم بودند. خان های اول تا سوم شیب های تند و کمی ریزشی داشت. خان های ۴ و ۵و ۶ طولانی ترین مسیر ها را داشت.

پس از سپری نمودن مسیرهای شیب دار متوالی بالاخره  به خط الرأس کوه رسیدیم و مسیر زیادی در هوای مه آلود به همراه وزش شدیدباد سرد به سمت شرق ادامه دادیم دراین مسیر بین تنگه روان و تنگه گشی جان پناهی از جنس خود کوه شکل گرفته بود علی ایحال در نهایت به بلندترین مکان خط الرأس قله پازنان رسیدیم.

در آن هوای سرد شکرخداواند یکتا اصلی ترین وسیله گرم کننده روح وجسم به شمار می آید.مسیر برگشت از همان مسیر صعود دنبال نمودیم که در مجموع با پیمایش بیست کیلومتر در یازده ساعت خاطره صعود کوه بیرمی در پرونده گروه کوهنوردی دانشگاه را به ثبت رساندیم.

روز شنبه بعد ازظهر مسیرجاده ای میانبر اهرم-حاجی آباد را پیش گرفتیم وشب مانی در مسجد جامع شهرستان اسیر(حوزه استحفاظی استان شیراز)سپری گردید بعد از اقامه نماز صبح روز یکشنبه به سمت سیاهو رفتیم و از آنجا در مسجد روستای هماگ بالا اطراق(اتراق) نمودیم در ساعت 02:00 روز دوشنبه از مسیر کلاته دره توتنگ (طرف قبله)را دنبال نمودیم بدلیل دیواره های عظیم و ریزشی مسیردر آن دره  با شیب ملایم همراه با پیچ های طولانی بطوریکه چندین دره کوچکتر را باید تراوس می نمودیم تا بتوانیم از معبری عبور نماییم موانع های عجیب و کم نظیری را پشت سر گذاشتیم وبه قسمت بالای دره (زین اسبی) رسیدیم و از آن ناحیه به سمت قله مسیر با شیب خیلی تند و نفس گیر و با عبور از میان درختهای وُل(سروکوهی) و اَرژن ادامه دادیم . باد شدید و سردی درجریان بود به حمد خدای توانا و یکتا قله سرسخت تشجر کوه هماگ فتح و ثبت در خاطره گردید.حرکت بازگشت آغاز شد وبالاخره پس از دوازده ساعت مسافت 22 کیلومتری پرونده کوه هماگ به سرانجام رسید .

سفر ماجراجویانه گروه کوهنوردی دانشگاه با کمبودسوخت گازوئیل مقداری به چالش خورد.علی ایحال ساعت 15:30 روز چهارشنبه تاریخ 1397/10/12 در ستاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سفر 3450 کیلومتری با فتح دوقله مرتفع از دو استان جنوبی کشورخاتمه یافت.درود بر تمامی بزرگوارانی که با حمایت خود توانستند چنین حرکتی را خلق نمایند.والسلام

11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
23
22
21
20
19
18
17
16
15
14
13
12
35
34
33
32
31
30
29
28
27
26
25
24

 

۱۳ دی ۱۳۹۷ ۰۹:۱۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید